Vinkkejä yo-kirjoituksiin opiskeluun

Lukuvuoden ensimmäiset ylioppilaskirjoitukset lähenevät hurjaa vauhtia. Onko kirjoituksiin kertaaminen jäänyt kuitenkin kesäloman ja -töiden alle? Vielä ehtii onneksi aloittaa ja hyvillä opiskelutekniikoilla sekä tarkasti suunnitellulla ja noudatetulla lukuaikataululla tehokas opiskelu onnistuu varmasti.

Kirjoitimme aikaisemmin blogiimme siitä, mitä ylioppilaskirjoituksiin täytyy muistaa ottaa mukaan, ja tällä kertaa vuorossa on vinkit siihen, miten valmistaudut tuleviin koitoksiin ja kertaat tärkeimmät asiat kirjoituksia varten.

Aikatauluta opiskelusi

Monien ensimmäiset oletukset ylioppilaskirjoituksiin kertaamisesta voivat olla, että kerrattavien aineiden kurssikirjat rämmitään läpi useaan kertaan kronologisessa järjestyksessä samalla rustaten muistiinpanoja epätoivoisesti yrittäen muistaa asioita.

Jo ennen kuin aloittaa kirjoituksiin opiskelun on hyvä tehdä itselleen lukusuunnitelma. Lukusuunnitelma on jokaisen itse tehty henkilökohtainen lukujärjestys, jonka avulla on helppoa tasapainottaa opiskeluun käytettävä aika vapaa-aikaan nähden. Yksi toimiva tapa lukusuunnitelman tekemiseen on pohjata se jaksolukujärjestykseen: opiskele päivät, pidä vapaata iltaisin. Tärkeintä lukusuunnitelman teossa on se, että sitä noudatetaan. Jokainen tietää parhaiten, miten paljon päivässä jaksaa opiskella ja minkä määrän asioita kykenee sisäistämään.

Helpoin tapa lukusuunnitelmassa pysymisen varmistamiseen on asettaa itselleen välitavoitteita. Lukusuunnitelman päätavoitteena on hallita tietyn aineen kaikki kurssikokonaisuudet, mutta tämä tavoite voi olla muutamienkin kuukausien päässä ja siitä on helpompi luistaa. Valitettavan moni päätyy ajattelemaan, että kyllä sitä ehtii, kun aloittaakin vasta huomenna. Välitavoitteilla, kuten esimerkiksi tiettyjen kappaleiden lukeminen huomiseen mennessä, pitää itsensä motivoituneena ja lukemiseen ei ole turhia aukkoja. Näin päätavoitteenkaan saavuttaminen ei tunnu liian suurelta harppaukselta.

Kertaus on opintojen äiti

Vanha sananlasku ei ole koskaan väärässä. Ylioppilaskirjoituksiin opiskelu ei ole vain lukuloman aikana tehtävää kertaamista, vaan kirjoituksiin opiskelu alkaa heti lukion ensimmäisen vuoden ensimmäiselle koeviikolle kertaamisesta. Kaikki lukiouran aikana tehdyt muistiinpanot ja harjoitusmonisteet kannattaa kerätä talteen ja käyttää niitä hyödyksi opiskelussa. Myös esimerkiksi Ylen Abitreenien tarjontaa kannattaa käyttää hyväkseen. Abitreenien sivuilla löytyy useiden vuosien ajalta vanhoja YO-kokeita, joihin löytyy myös oikeat vastaukset. Vanhojen kokeiden avulla voi harjoitella erilaisten tehtävien tekemistä ja perehtyä lisäksi hyvän vastauksen piirteisiin. Kannattaa myös pitää silmällä kuluvien kuukausien uutisia ja olla ajan tasalla siitä mitä maailmalla tapahtuu, sillä ajankohtaiset asiat ovat usein keskeisessä roolissa ylioppilaskirjoituksien tehtävissä. Kieliä varten voi lukea uutisia opiskelemallaan kielellä ja katsoa eri ohjelmia ja videoita esimerkiksi YouTubesta.

Tärkeintä ylioppilaskirjoituksiin valmistumisessa on kuitenkin itsestään huolen pitäminen. Älä stressaa liikaa, muista pitää taukoja ja nukkua, jotta aivot pystyvät prosessoimaan opiskelemasi asian. Ole itsellesi armollinen ja rentoudu, jos stressin määrä tuntuu välillä liian suurelta. Onnea matkaan!