Usein kysytyt kysymykset

Voiko konetta käyttää muutkin kuin yksi käyttäjä? Miten teen tunnuksen esimerkiksi muille perheenjäsenilleni?

Olethan yhteydessä meidän tuki-palveluun. tuki@opinsys.fi tai 0144591624

Olen unohtanut salasanani enkä pääse kirjautumaan lukiolaiskannettavalleni. Miten voin palauttaa salasanani?

Unohtuneen salasanan voi vaihtaa menemällä millä tahansa internetissä olevalla laitteella (Esim. Lukiolaiskannettavan vierastunnus, puhelin, tabletti jne.) https://lukiolaiskannettava.opinsys.fi-osoitteeseen, valitsemalla vaihda salasana ja seuraamalla ohjeita. Salasanan vaihdon jälkeen koneen tulee olla yhteydessä internetiin, että salasana päivittyy laitteelle.

Voinko käyttää tavallisia suoratoistopalvelu, kuten Spotify tai Netflix

Kyllä, kaikki verkkoselaimella käytettävät suoratoistopalvelut ovat lähtökohtaisesti käytettävissä.

Miten koneelle saa nettiyhteyden?

Voit liittää lukiolaiskannettavan joko langattomaan verkkoon, tai käyttää verkkokaapelia. Internet-yhteys voi olla esimerkiksi kodin normaali internet-liittymä tai koulun langaton verkko.

Onko Opinsysillä pääsy minun tietokoneeseeni ja tietoihini?

Lukiolaiskannettava muodostaa salatun vpn-yhteyden Opinsysin pilvipalveluihin. Yhteyttä käytetään ensisijaisesti laitteen asetusten ja päivitysten välittämiseen lukiolaiskannettavalle. Opinsysillä ei ole oletuksena pääsyä lukiolaiskannettavalle tai käyttäjän tietoihin. Laitteen käyttäjän on kuitenkin mahdollista sallia Opinsysin tukipalvelulle pääsyn tietokoneelleen ongelman ratkaisua varten esimerkiksi tukipuhelun yhteydessä.

Kuka voi hankkia lukiolaiskannettavan?

Lukiolaiskannettavan voi ostaa kuka tahansa. Tuote on suunniteltu lukiokäyttöön.

Voinko tilata lukiolaiskannettavan, vaikka lukioni ei ole Opinsysin asiakas?

Voit. Lukiolaiskannettavat ovat kaikkia lukiolaisia varten. Laite sisältää suoran tukisopimuksen laitteen käyttöön ja ylläpitoon eikä erillistä koulun sopimusta tarvita.

Olen lukion opettaja. Voinko tilata lukiolaiskannettavan?

Voit. Verkkokaupasta niitä voi tilata vapaasti. Suuremmista määristä kannattaa olla meihin yhteydessä. Teemme mielellämme tarjouksen.

Mikä käyttöjärjestelmä laitteissa on?

Lukiolaiskannettavassa on kolme käyttöjärjestelmää:
  • Opinsys OS, joka sisältää kaikki lukiossa tarvittavat sovellukset ja jota voi käyttää myös kaikkeen muuhun. Ohjelmat ja käyttöjärjestelmä päivittyvät automaattisesti, eikä se häiritse käyttöä.
  • Koejärjestelmä, jolla voit suorittaa kurssikokeet ja harjoitella Yo-koetta varten. Kurssikokeiden suorittaminen onnistuu ilman Abitti-tikkua.
  • Windows 10. Koneessa on valmiiksi asennettuna myös Windows 10, jonka voit aktivoida Opinsys OS:n asetuksista.
Voit valita käyttöjärjestelmän helposti aina koneen käynnistyksen yhteydessä.

Minulla on kysyttävää laitteen ominaisuuksista tai käyttämisestä, mistä saan apua?

Laitteisiin kuuluu ilmainen tukipalvelu koko lukion ajaksi aina arkipäivisin klo 8-16 välisenä aikana. Voit olla yhteydessä mm. puhelimitse numerossa 014 459 1624 tai sähköpostilla osoitteessa tuki@lukiolaiskannettava.fi

Onko lukiolaiskannettava yhteensopiva Abitti-koeympäristön kanssa?

On. Voit käyttää lukiolaiskannettavaa ylioppilaskokeissa ja kurssikokeissa.
Laitteessa on automaattisesti päivittyvä koeympäristö, jonka ansiosta et tarvitse erillistä tikkua kurssikokeisiin lainkaan. Voit myös itse valita, mitä versiota koeympäristöstä käytetään.

Millainen takuu laitteella on?

Laitetakuu kattaa laitteen valmistusviat edellyttäen, että laitetta on käytetty asianmukaisesti. Takuu ei korvaa esimerkiksi putoamisesta aiheutuvia vikoja. Normaali laitetakuu on 12kk.
Käytetyillä akuilla on aina 3kk takuu. Uusille akuille valmistaja myöntää 6kk takuun

Jos laitteesi menee rikki takuun aikana, niin saat vastaavan tuotteen tilalle, kun toimitat rikkinäisen tuotteen takaisin. Tukipalvelumme opastaa sinua kuinka toimia takuuasioissa.

Mitä Ekstraturva tarkoittaa?

Ekstraturvalla saat lukiolaiskannettavaan 3 vuoden laitetakuun, normaalin, yhden vuoden sijaan.

Mikä Opinsys on?

Opinsys on jyväskyläläinen yritys, joka on kehittänyt lukiolaiskannettavan lukioiden tarpeeseen. Olemme jo 15 vuoden ajan huolehtineet suomalaisten koulujen tietotekniikasta.