Vinkkejä etäopiskeluun

Opiskeleminen kotona on toisille helppoa, mutta vaatii monelta keskittymistä, itsekuria ja rutiineja. Kertaamme tässä muutamia hyväksi havaittuja vinkkejä kohti tehokkaampaa etäopiskelua.

Jokainen kokee etäopiskelun eri tavalla. Siinä missä monen on helppo hypätä kotiin opiskelemaan, luo se toisille suuriakin haasteita. Osa kokee opiskelun etänä haastavaksi johtuen sosiaalisten virikkeiden puuttumisesta, kun taas toisille on erittäin haastavaa kehittää itselleen toimivia rutiineja ja aikatauluja, eli kehittää omaa ajanhallintaansa. Erilaiset kodin ärsykkeet saattavat myös vaikeuttaa keskittymistä, kotona kun on helpompi keksiä muuta tekemistä ja näin ollen hypätä pois siitä mihin pitäisi keskittyä, tässä tapauksessa opiskeluun.

Tämän hetken yhteiskunnallinen tilanne on erilainen kuin mihin olemme tottuneet, eikä esimerkiksi syksyn muutoksia voida vielä täysin ennustaa. Tällä hetkellä myös monille rakkaat harrastukset ja sosiaaliset tilanteet ovat tauolla, ja tilanne saattaa tuntua yksinäiseltä. Kun koemme olomme stressaantuneiksi tai yksinäisiksi, tarvitsemme toisiamme enemmän kuin koskaan. Opiskelu parhaan ystävän ja kaverien kanssa on tärkeää meille jokaiselle, ja nyt onkin elintärkeää keksiä ne keinot, joilla pidämme yhteyttä toisiimme ja saamme tukea etäopiskelun aikana.

Tässä seitsemän vinkkiä kohti parempaa etäopiskelua

1. Suunnittele konkreettisesti, mitä aiot opiskella ja milloin. Varaa kalenteriin selkeä aikaikkuna jokaiselle opiskeltavalle aiheelle.
  2. Luo itsellesi selkeitä rutiineja, olivat ne sitten aamuinen ulkoilu tai iltapäivän kahvitauko. Selkeät rutiinit luovat ajanhallinnan perusteet ja hyvällä suunnittelulla pystyy keskittymään tehokkaammin olennaiseen.
  3. Rytmitä päiväsi askareet. Jaa opiskelusi esimerkiksi 45 minuutin mittaisiin sessioihin ja käy välillä ulkoilemassa tai kahvilla - samalla tavalla kuin päivät koulussa on jaksotettu.
  4. Rauhoita opiskelusi ja opiskelutilasi. Vähennä virikkeitä laittamalla puhelin pois tai äänettömälle. Mieti opiskelupaikkasi siten, että sinua ei keskeytetä. Puhelin voi toki olla apuna tiedonhaussa ja opiskelussa, mutta yritä säädellä sitä siten, ettet harhaudu opiskelusta esimerkiksi katsomaan esimerkiksi TikTokeja.
  5. Mieti millainen oppija olet. Opitko parhaiten kuuntelemalla vai auttaako sinua lukeminen tai esimerkiksi tekstin yliviivaus tehostekynillä? Oppimistapoja on yhtä monta kuin oppijoitakin, ja mitä aikaisemmin löydät itsellesi parhaan tavan oppia, sitä nopeammin pääset kiinni tehokkaaseen etäopiskeluun.
  6. Jatka sosiaalista toimintaa. Sparraile ja opiskele yhdessä myös etänä. Nykyaikaiset viestimet mahdollistavat näppärät videopuhelut tai viestiryhmät, jossa voi opiskella yhdessä ja kehittää toimintatapoja. Se että etäopiskelee, ei tarkoita yhteydenpidon loppumista.
  7. Muista oma jaksamisesi. Pidä huolta, että syöt, nukut ja liikut tarpeeksi. Mikään ylläolevista vinkeistä ei ole relevantti, jos oma jaksamisesi ei ole kunnossa. Internet on erinomainen paikka löytää harjoitteita keskittymiseen, taukoliikuntaa ja parempaan uneen.

Etäopiskelu muistuttaa nykypäivänä hyvin paljon perinteistä luokkahuoneopiskelua. Opinnot ja kurssit toteutetaan olemassa olevan opetussuunnitelman mukaisesti siten, että kaikilla opiskelijoilla on yhdenmukaiset, konkreettiset tavoitteet sekä yhteinen opettaja auttamassa ja opettamassa kunkin kurssin tiedot ja taidot. Etäopiskelijalla ei ole kuitenkaan välttämättä samoja mahdollisuuksia käyttää esimerkiksi koulun kirjastoa tai mahdollisuutta kysyä apua ja ohjeita jokaiseen kysymykseen opettajalta tai opiskelukavereilta. Tämän takia etäopintojen suunnitteluun kannattaa käyttää enemmän aikaa kuin normaaliin luokkaopetukseen.

Kun järjestelmällisyys ja sosiaaliset kontaktit saa tasapainoon, saa etäopiskelun toimimaan varmasti. Muista siis huolehtia itsestäsi ja pitää tiivistä yhteyttä ystäviisi!