Opiskele tehokkaasti ja helpota luku-urakkaasi: vinkit koeviikkoon

Jokaista lukiolaista on varmasti joskus peloteltu koeviikkojen rankkuudella ja niiden vaatiman opiskelun määrällä. Ensimmäisen koeviikon jälkeen kuitenkin huomaa, että huolellisen valmistautumisen avulla ei ole mitään syytä huoleen.

Miten valmistautua koeviikkoon?

Valmistautuminen koeviikkoon alkaa heti jakson alussa. Kokeisiin valmistautumista ei kannata jättää parille viimeiselle illalle ennen koeviikon alkua, koska kursseilla käsiteltävät asiat ovat laajoja ja vaativat aivoilta aikaa prosessoida oppimaansa.

Hyvä aloituspiste on tehdä kurssien aikana annettavat kotitehtävät. Näistä saa itselleen mainiota harjoitusmateriaalia kokeisiin valmistautumista varten. Myös tunneilla tehtävät muistiinpanot ovat tärkeä osa opittavan asian muistamisessa, ja niistä saa oivan kertausvälineen niin koeviikolle kuin lopulta myös ylioppilaskirjoituksiin.

Koeviikon muistilista

• Varaa aikaa lukemiselle; aloita viimeistään viikko ennen koeviikkoa

• Tee lukusuunnitelma; varaa enemmän aikaa itsellesi tärkeisiin aineisiin

• Löydä itsellesi sopivin opiskelutekniikka

• Opiskele yhdessä kavereiden kanssa

• Tee lukupaikasta viihtyisä; etsi rauhallinen paikka ja ota mukaasi vettä ja jotain syötävää, ja sulje kaikki ulkopuoliset häiriötekijät pois, kuten puhelin ja tietokone

• Ole paikalla kertaustunneilla; jos lukiossasi on tapana järjestää kertaustunteja ennen koetta, ota niistä kaikki hyöty irti

On tärkeää aloittaa opiskelu koeviikkoa varten jo hyvissä ajoin ja muistaa keskittyä kurssin ydinasioihin. Kirjan kappaleista pääpointtien alleviivaaminen on tehokas tapa merkitä ylös kurssin pääpointteja. Alleviivausten ja opettajien valmiiden muistiinpanojen pohjalta on helppo rakentaa omat muistiinpanot, jotka palvelevat omaa oppimista ja tehostavat muistamista. Kun asiat kirjoittaa ns. omalla kielellä, on niiden ymmärtäminen ja sisäistäminen helpompaa verrattuna suoraan kirjasta kopioituun tekstiin.

Pidä huolta itsestäsi

Kun opiskelee koeviikkoa varten, on tärkeää pitää huolta myös itsestään. Muista pitää taukoja lukemisesta ja käy pienillä happihyppelyillä lukemisen välillä. Syö hyvin: pienet välipalat ovat nopeita ja helppoja lukemisen lomassa. Muista myös nukkua hyvin, sillä riittävä uni pitää mielen virkeänä ja antaa aivoille aikaa prosessoida opittua.

Älä stressaa liikaa. Hyvällä valmistautumisella ja rennolla ajattelulla koeviikoistakin tulee vain yksi viikko, joka tapahtuu joka jakson lopussa. Ja ennen kaikkea muista tehdä parhaasi – sen enempää ei voi odottaa.